بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

اسلایدر

بسیج دانشجویی یکی از ارزنده­ترین یادگارهای امام راحل بزرگوار ماست.(مقام معظم رهبری)یادگار ارزنده
تعریف خاص بسیج: مجاهدان فی سبیل الله

یا ایّها الّذین آمَنوا کونُوا أَنصار الله (صف/۱۴)

ای کسانی که ایمان آورده­اید، یاوران (دین) خدا باشید .

معنای خاص بسیج ارتباط وثیقی با مفهوم جهاد دارد به طوری که می‌توان بسیج به معنای خاص را مترادف جهاد در راه خدا دانست .

بسیج مدرسۀ عشق است؛ در میدانهای دشوار فقط حضور عاشقانه و مخلصانه است که می تواند پرچم حق و عدل و راستی و ایمان را به اهتزاز در آورد و جنود شیطان را منحرف سازد. بسیج منطقی و سیاسی است؛ اما سیاست را با منطق، حکمت و فکر همراه می­کند و حرف خود را عاقلانه می­زند. مثل یک متفکر و صاحب نظر، نه مثل آدمی که چون حرفی ندارد مشتش را گره می کند .

حضرت امام (۲/۹/۶۷): بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده­اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می­خورم و از خدا می­خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی­ام .

مقام معظم رهبری (۲/۶/۸۴): بسیج نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى یک ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرک، همراه با معنویت و همراه با اخلاص. بسیج، حقیقت است؛ اما شبیه افسانه‌هاست. بسیج براى جوانان، شورآفرین است؛ براى دوستان، امیدآفرین است؛ براى دشمنان، بیم‌آفرین است. امروز اگر شما جلوه‌هاى زیباى پرشور حضور جوانان را در صحنه‌هاى پرخطر فلسطین و لبنان مشاهده مى‌کنید، این الگوگیرى از بسیج است. امروز اگر بیدارى جوانان دانشجو را در سرتاسر دنیاى اسلام مى‌بینید، این الگوگیرى از بسیج است. بسیج یعنى حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهى؛ احساس آمیخته‌ى با عقلانیت؛ حرکت و عمل آمیخته‌ى با مبناى فکرى؛ عمل‌گرایى همراه با آرمان‌گرایى و دیدن افق‌هاى دوردست؛ اینها مجموعه‌یى است که ذهنیت و هویت بسیج را تشکیل مى‌دهد .

تاریخچه تشکیل بسیج دانشجویی :

در آغازین روزهای پس از دفاع مقدس، که دوران جهاد اصغر با سربلندی رزمندگان اسلام پایان رسیده بود و دوره جهاد اکبر فرا روی آنان خودنمایی می کرد، امام شهیدان، راهی نو را فرا روی بسیجیان گشود. راهی نورانی که استمرار آن سربلندی و عظمت و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی را نوید می داد .
در تاریخ دوم آذر ماه ۱۳۶۷ بنیانگذار جمهوری  اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) طی پیامی عارفانه، روشنگرانه و توام با آینده نگری دقیق که منبعث از بینش عمیق ایشان بود، فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را به عنوان یکی از ضروری ترین تشکل ها صادر نمودند و ضمن درخواست دفاع از انقلاب و اسلام در مراکز دانشگاهی و حوزوی، خواستار پاسداری از اصول تغییر ناپذیر “نه شرقی و نه غربی” شدند و ضمن دعوت به اتحاد ویگانگی حوزه و دانشگاه   .چشم انداز ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و فتح جهان توسط اسلام را فراوری مشتاقان و رهروان اسلام ناب محمدی(ص) قرار دادند

بسیج دانشجویی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از ارزنده ترین یادگارهای امام راحل عظیم‌الشان است، از آنجایی که در حساس ترین بخش کشور، عهده دار ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی است و از آن جهت که با نخبگان و اندیشمندان حال و آینده کشور سر و کار دارد، رسالتهای ویژه ای یافته و جایگاهی ممتاز را احراز نموده است که این امر انتظارات و مطالبات فراوانی را از سوی مخاطبان و فرهیختگان و متولیان امر ایجاد می نماید .

پس از ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی ره، در آذرماه ۱۳۶۸ ازمحضر مقام معظم رهبری، پیرامون بسیج دانشجویی استعلام گردید و معظم‌له فرمودند :

با بسیج دانشجویی موافقم و آن را لازم و ضروری می‌دانم” و با رهنمودهای خویش بر محوریت دانشجویان به عنوان متولیان امر بسیج دانشجویی تأکید نمودند . 

پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی در دویست و سی‌امین جلسه به تاریخ ۶/۹/۶۹ اصول کلی طرح “نحوه تأسیس بسیج دانشجویی” را تصویب نمود. لذا پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سیزدهم دی‌ماه ۱۳۶۹ مرکز بسیج دانشجویی تهران تأسیس و مسؤولیت تشکیل دفاتر بسیج را در دانشگاه‌ها عهده دار شد و دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه­ها با حضور رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس که پس از اتمام جنگ وارد عرصه­های جهاد علمی- فرهنگی شده بودند،‌یکی پس از دیگری راه اندازی شد. از آن پس به منظور تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و ضرورت تسریع در حرکت اسلامی کردن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نیز اشاعه تفکر بسیجی به ویژه از سال ۱۳۷۴ به بعد موافقت‌نامه‌هایی بین نیروی مقاومت بسیج با وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورخه ۱۳/۷/۷۵، دانشگاه آزاد اسلامی در مورخه ۲۵/۱/۷۶ و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۱۷/۴/۷۶ به امضا رسید که طرفین در آن نسبت به تقویت و گسترش فعالیت‌های بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تصریح کرده و جهت تحقق آن اعلام آمادگی نمودند .

بسیج دانشجویی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

عنوان «بسیج دانشجویی» از دو بخش تشکیل شده است که هر کدام از این دو بخش، نقل­ها و داستان­ها دارد و به دنبال خودش تکالیفی بر دوش انسان می­گذارد. یکی کلمه «بسیج» است، یکی کلمه­ی «دانشجو» است. وقتی    می­گوییم «بسیج» معنایش این است که مجموعه­یی مورد نظر است که در عرصه­ی مجاهدت انقلابی حضور پیدا کرده  حضور دارند؛ غایب نیستند، آماده­اند. دانشجو یعنی جوان طالب علمی که آینده در دست اوست. دانشجو یعنی کسی که ناظر به آینده و متعلق به آینده است، آینده هم متعلق به اوست. به همین دلیل، فوراً این جا استفاده کنیم؛ اگر دانشجو از لحاظ جهت­گیری فکری و سیاسی دچار انحراف باشد، مصیبت بزرگی خواهد بود. (مقام معظم رهبری ۱۱/۱۱/۷۶)

مفهوم بسیجی بودن

فرزانگی دانشجویی و خصوصیات جوانی همراه با روحیات فرهنگ بسیجی، یک ترکیب بدیع و بسیار شوق انگیز است. بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در  همه­ی عرصه­های اساسی زندگی. بسیج یعنی به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانی؟ میدان چالش­های حیاتی و اساسی .

میدان­ها و چالش­های اساسی زندگی چیست؟ فقط آن وقتی است که به کشوری حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهای خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکی از موارد به میدان آمدن است. آن هم وقتی که هویت ملی و سیاسی یک ملت مورد مناقشه قرار می­گیرد، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهای ریشه­دار یک ملت اهانت می­شود و آن را تحقیر می­کنند، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که نسل برگزیده­ی یک ملت احساس می­کنند از غافله­ی دانش عقب مانده­اند و باید علاجی بکنند، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که احساس بشود پایه­های یک زندگی مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که جبهه­های فکری و فرهنگی دنیا برای تسخیر ملت­ها با ابزارهای فوق مدرن می­آیند تا ملتی را از سابقه و فرهنگ و ریشه­ی خود جدا کنند و به راحتی آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جای به میدان آمدن است .

همه­ی اینها انسانهایی را می­طلبد که نیاز را احساس کنند؛ آدم­هایی گیج و غافل و سرگرم نیازهای حقیر اصلاً این نیازها را احساس نمی­کنند، پس اول، احساس نیاز است .
بعد از احساس نیاز آمادگی است. پس عزم و اراده­ی کار کردن و گذشت از راحتی و آسایش هم یک شرط است. شرط دیگر این است که در مقابل این حرکت و کار، از کسی مزد نخواهد. مزد مربوط به جایی است که کسی از بیرون به ما انگیزه می­دهد – این کار را بکن، این پول را بگیر- وقتی ما از درون و عمق جان و از عشقمان انگیزه می­گیریم، از چه کسی می­خواهیم مزد بگیریم، مزد دادن، تحقیر ماست؛ تحقیر انسانی است که از درون دارد می­جوشد­

این ها خصوصیات یک انسان بسیجی است؛ فرهنگ بسیجی یعنی این. هیچ ملت با شرفی از وجود مجموعه­ی بسیجی در درون خود بی­نیاز نیست .
یک مجموعه­ی بسیجی علاوه بر همه اینها، باید توان هم داشته باشد. درست است که بسیج ما در دوران جنگ و بعد از جنگ، پیرمردهای هفتاد ساله هم داشت؛ اما توان، نشاط و قدرت نوردیدن این راه­های دشوار، غالباً مخصوص جوانان است. بنابراین مجموعه­ی بسیجی، یک مجموعه­ی جوان و یک چهره­ی جوانی است. (مقام معظم رهبری ۵/۳/۸۴)

اهداف بسیج دانشجویی :

ترویج اسلام ناب محمدی (ص) در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی

زمینه سازی برای تحقق جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم بومی و دینی و زمینه سازی و کمک برای اسلامی شدن. دانشگاهها

تبیین، ترویج و تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری

تحکیم و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی و تبیین و توسعه فرهنگ اسلامی در دانشگاهها

بسط فرهنگ و تفکر بسیجی و ارتقاء معرفت دینی و بینش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان

دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه­های گوناگون فکری، فرهنگی، علمی، سیاسی،‌اجتماعی و صنفی

پاسداری از اصل تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی و هویت دینی

مقابله با تهدیدات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

وظایف بسیج دانشجویی :

تبیین و ترویج آرمانها و مبانی انقلاب اسلامی، تقویت و تعالی مؤلفه­های فرهنگ اسلامی و معرفت دینی، تفکر و رفتار بسیجی، بینش و بصیرت سیاسی در جامعه دانشگاهی، پیشگامی در عرصه­های دینداری، علم، سیاست، فرهنگ، خدمت رسانی و حضور همه جانبه در میدان چالش­های نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطوح عمومی و تخصصی در راستای پیشرفت، توسعه و عمق بخشی به انقلاب اسلامی

تهیه طرح­ها و برنامه­های لازم و اجرای آن، جهت ایجاد زمینه خلاقیت و نوآوری و شکوفا نمودن استعدادهای بالقوه (نخبه پروری) و تقویت استعدادهای بالفعل دانشجویان بسیجی جهت ایجاد تحول علمی و تحقق جنبش نرم افزاری و تولید علم و جهاد علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور

تهیه طرح­ها و برنامه­های لازم و اجرای آن جهت تعمیق معنویت و اخلاق در بین جامعه دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی

مواجهه با عوامل و پایگاههای فکری و فرهنگی نظام سلطه و مقابله با تلاش دشمن و ایادی آن درتضعیف و تخریب بنیان­های فکری، اعتقادی و اخلاقی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی و پیشگیری از بحران­های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تقویت آمادگی و روحیه جهادی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن

تولید و انتشار محصولات فرهنگی، سیاسی، علمی و مهارتی  تألیف کتب،‌جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب مراجع ذی صلاح و دستورالعمل­های سازمان بسیج دانشجویی در قالب کتاب،جزوه، ‌نشریه و لوح­های فشرده و...

ارائه برنامه­های لازم و اجرای آن، ‌جهت تقویت و توسعه فعالیت­های فرهنگی، هنری و ادبی در جهت بسط فرهنگ انقلاب اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی

تهیه طرح­ها و برنامه­های لازم و اجرای آن به منظور انعکاس اخبار و اطلاعات رویدادهای مختلف فضای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی در حوزه­های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، صنفی، علمی، آموزشی و پژوهشی، در رسانه­های نوشتاری، صوتی، تصویری و سایت­های اینترنتی.

بسیجی بودن به کارت نیست!

من به شما جوانان عزیز، به شما پسران و دختران بسیجىِ مؤمن، از هر قشرى هستید، عرض مى‏کنم: عزیزان من! کشور مال شماست؛ کشور متعلق به نسل جوان است؛ شما باید این کشور را بسازید؛ شما باید پایه‏هاى مجد و عظمتى را که این انقلاب و دست تواناى معمار انقلاب بنا گذاشته است، حفظ کنید و بالا ببرید؛ شما باید با نیروى خود، با اراده‏ى خود، با دانش خود و با ایمان خود، عقب‏ماندگیهاى چندده‏ساله‏ى دوران قبل از انقلاب را جبران کنید. در میان جوانان، هرکس که این احساس مسئولیت و این احساس علاقه‏ى به اهداف را، همراه با اخلاص در وجود خود حس مى‏کند، او بسیجى‏ است. چه در نیروى مقاومت باشد، چه نباشد؛ چه رسماً کارت بسیج گرفته باشد، چه نگرفته باشد. آن کسى که باایمان است، آن کسى که دنبال اهداف والاست، آن کسى که حاضر است از وجود خود براى کشورش، براى اسلامش، براى نظام اسلامى و براى آحاد ملتش، با وجود خود، بااستعداد خود، با جان و تن خود سرمایه‏گذارى کند، او بسیجى‏ است؛ در هرکجا که باشد. افتخار کنند جوانان عزیز بسیجى‏ ما در گردانهاى مخصوص بسیج گردانهاى عاشورا و یا زهرا در نیروى مقاومت، در بخشهاى مختلف بسیج که توانسته‏اند با حضور سازمانىِ در بسیج، این احساس را مجسّم کنند .

سخنرانی در اجتماع بزرگ بسیجیان شرکت کننده در اردوی فرهنگی رزمی یاران امام علی علیه السلام ۱۳۷۹

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

حوزه بسیج دانشجویی شهید علم‌الهدی دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد تنها تشکل مستقل این دانشگاه است که روزهای اولیه تشکیل رسمی آن به سال‌ ۸۰ بر می‌گردد. درمدت حدود ۱۰ سال فعالیت بسیج دانشجویی در این دانشگاه مسئولین و مجموعه‌های مختلفی در آن فعالیت داشته‌اند. که در ادامه خلاصه‌ای از وضعیت دفاتر فعلی این مجموعه را مشاهده می‌نمایید. در حال حاضر دفتر مرکزی بسیج دانشجویی شهید علم الهدی در ضلع شرقی دانشگاه واقع شده است و دفتر بسیج دانشجویی خواهران در ساختمان اصلی دانشگاه طبقه-1 واقع شده است .



کانون‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد

مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد  از ۶ واحد (نیروی انسانی، پشتیبانی، ارزشیابی، برنامه‌ریزی و مالی، آموزش و تشکیلات) و ۱۲ کانون مختلف تشکیل شده است که حیطه فعالیت و برنامه‌های هر کدام از کانون‌ها تعریف شده و شما می‌توانید عضو تخصصی یک یا تعداد بیشتری از کانون‌ها باشید. اسامی و توضیح کوتاهی در مورد این کانون‌ها را در زیر مشاهده می‌نمایید :

کانون فرهنگی هنری: برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، اردوهای فرهنگی و...

کانون علمی پژوهشی: برگزاری مسابقات و دوره‌های علمی، کلاس‌های نرم‌افزار، فعالیت حدود ۱۰ هسته تخصصی علمی، برگزاری جشنواره نخبگان، نوآوران، ممتازین و مبتکرین

کانون تحلیل و بررسی سیاسی: فعالیت در حیطه بصیرت افزایی، آشنایی دانشجویان با فضای سیاسی کشور، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظره‌ها، تبیین مواضع بسیج دانشجویی و...

کانون فضای مجازی و سایبری: مدیریت سایت اطلاع‌رسانی، خبرگزاری، سامانه پیام‌کوتاه، سامانه بلوتوث، تبلیغات و...

کانون مطالعات فکری فرهنگی سیاسی: برنامه‌ریزی جهت افزایش سطح مطالعات دانشجویان، برگزاری دوره‌های کتابخوانی، فعالیت در جهت آشنایی دانشجویان با نشریات، روزنامه‌ها

کانون نوسازی معنوی: فعالیت تخصصی در زمینه قرآن و عترت، برگزاری مراسم مذهبی در مناسبت‌های مختلف

کانون نشر ارزش‌های دفاع مقدس: فعالیت در زمینه شهدا، مقاوت، دفاع مقدس، بیداری اسلامی، برگزاری یادواره ‌شهدا، برگزاری اردوهای راهیان نور جنوب و غرب

کانون تربیت بدنی: برنامه‌ریزی در جهت برگزاری برنامه‌های ورزشی، ارتقای آمادگی جسمانی، برگزاری مسابقات ورزشی، برنامه‌های کوهنوردی، شنا، دوچرخه‌سواری و...

کانون نشریات: مدیریت نشریه بسیج دانشجویی که نام نشریه اصلی مجموعه بسیج دانشگاه “نگاه آزاد” می باشد، مدیریت نشریات کانون‌های مختلف از مرحله جمع‌آوری محتوا تا چاپ و توزیع

کانون مطالعات زنان و خانواده: فعالیت تخصصی و پژوهشی در حیطه زنان و خانواده، برگزاری دوره‌های ویژه، فعالیت در زمینه حجاب، پوشش و عفاف

کانون جهاد سازندگی: برگزاری اردوهای طرح هجرت و محرومیت زدایی در حیطه‌های عمرانی، آموزشی، علمی، فرهنگی و...

کانون فارغ‌التحصیلان: سازماندهی فارغ‌التحصیلان به عنوان سرمایه‌های معنوی مجموعه، حفظ ارتباط و انتقال تجربیات بین فارغ‌التحصیلان و اعضای جدید مجموعه

فعالیت‌هایی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد :

همایش‌ها و جشنوراه‌ها :

برگزاری تخصصی همایش‌های فرهنگی، علمی و … با حضور اساتید صاحب نظر که از جمله همایش‌های برگزار شده در دوسال اخیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

همایش “واکاوی پرونده هسته‌ای ایران”: با حضور اساتید برجسته کشور

همایش “اقتصاد مقاومتی″: نقد و بررسی با حضور صاحب نظران اقتصادی

یادواره شهیدای منطقه

همایش “نجوم”: با حضور کارشناسان صاحب نظر

سلسله همایش‌های “دانشجو، آینده، موفقیت”: باحضور دکتر رضایی

همایش “چرا عزاداری؟”: با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبادی

مراسم گرامیداشت ۹ دی‌ماه روز بصیرت و میثاق مردم با ولایت
 …

اردوها

برگزاری اردوی بزرگ راهیان نور بازدید از مناطق عملیاتی جبهه جنوب کشور با حضور ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه در روزهای پایانی اسفند ماه

برگزاری اردوهای دوره‌ای آموزشی قم- جمکران

برگزاری اردوهای تشکیلاتی مؤثرین بسیج دانشجویی دانشگاه در مشهد مقدس

برگزاری اردوی طرح هجرت در روستاهای محروم استان و کشور

برگزاری اردوی راهیان غرب کشور

برگزاری اردوهای سیاحتی- تفریحی با هدف همگرایی دانشجویان

نمایشگاه

نمایشگاه‌های مختلف مجموعه بسیج دانشگاه برای ارائه تمامی اطلاعات و محصولات در یک موضوع خاص ویژه دانشجویان برگزار می‌گردد. از جمله نمایشگاه‌های موفق برگزار شده در سال‌های گذشته عبارتند از:

نمایشگاه عکس، فیلم وکتاب “خاک بهشت” با موضوع هشت‌سال دفاع مقدس

نمایش‌واره “تقویم بی‌وفایی” باموضوع فاطمیه با ساخت ماکت خانه حضرت، بقیع و غرفه‌های جذاب دیگر

نمایشگاه عکس و کتاب “آنجا که خدا می‌خندد…” با موضوع شهدا و راهیان نور

نمایشگاه “درحصارآزادی” با موضوع عفاف و پوشش دختران و پسران با غرفه های حریم ریحانه ، فروش کتاب و سی دی ، فروش محصولات مرتبط با حجاب و عفاف، غرفه کشف حجاب، فمنیسم، پخش فیلم، اتاق فکر و...

پژوهشکده شهید علم الهدی

این پژوهشکده با هدف انجام فعالیت‌های علمی تحقیقاتی دانشجویان راه‌اندازی شده است و بستری مناسب برای تشکیل و تعریف گروه‌ها و پروژه‌های مختلف علمی می‌باشد. از جمله تیم‌های فعال این پژوهشکده تیم رباتیک بسیج دانشجویی و از جمله هسته‌های علمی این پژوهشکده می‌توان به هسته‌های علمی مکانیک، برق، عمران، نقشه برداری، نجوم و … اشاره کرد. از دیگر فعالیت‌های در حال راه‌اندازی این پژوهشکده راه‌اندازی بانک بزرگ اطلاعات علمی اعم از جزوات، کتاب‌های PDF، مقالات علمی و … جهت استفاده عموم دانشجویان است.

کرسی‌های آزاد اندیشی

مشکلی که در حال حاضر در فضای علمی ما وجود دارد این است که  دانشجوها و اساتید ما از فکر کردن و از ارائه نتایج فکرهایشان واهمه دارند. این کارها عادی و راحت نیست. اولین قدم این است که این سد شکسته شود. یعنی دانشجو و استاد بفهمد که او باید فکر کند، فکر کردن کار سختی نیست، اصلاً ویژگی انسان تفکر است. فکر کند و در وحله بعد بتواند این فکر را عرضه کند؛ چه شفاهی و چه کتبی. این ها قدم های اولیه اند برای این که دانشگاه به سمت تولید علم برود .

با توجه به تاکیدات مقام معظم‌رهبری و نکاتی که گفته شد، بسیج دانشجویی دانشگاه همت گماشت و به طور مکرر خواستار برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه شد. و پس از پیگیری‌های چندین ماهه تا به امروز دو جلسه از کرسی های آزاد اندیشی با موضوع « دین و سیاست آری یا نه؟» در دانشگاه  برگزار شده است. از فعالیت‌های جدی بسیج دانشجویی گسترش و راه‌اندازی جدی تر این کرسی ها در فضای دانشگاه است .

هیئت دانشجویی خدام الحسین

این هیئت دانشجویی که زیر نظر بسیج دانشجویی دانشگاه فعالیت می‌کند از سال‌های پیش تشکیل شده است. هم‌اکنون نیز مراسم این هیئت به صورت هفتگی در خارج از دانشگاه در حال برگزاریست. و بعضا در مناسبت‌های مختلف در داخل دانشگاه برگزار می‌گردد. منتظر اطلاعیه‌ها و اعلام برنامه‌های هیئت باشید...

نشریات

بسیج دانشجویی دانشگاه در حال حاضر اصلی مجموعه “رهسپاریم با ولایت تا شهادت” نام دارد، که گاه نامه است و در ۶۴ صفحه با موضوعات فرهنگی، تحلیلی، خبری، اجتماعی، سیاسی، ادبی و … چاپ می‌شود. نشریه “رهسپاریم با ولایت تا شهادت” عنوان نشریه کانون نوسازی و معنوی است که در مناسبت‌های مذهبی مختلف در سایزهای جیبی با محتوای اعتقادی دینی به چاپ می‌رسد. “رهسپاریم با ولایت تا شهادت” نام نشریه سیاسی بسیج است که توسط کانون تحلیل بررسی مجموعه منتشر می‌شود. نشریه “تبلور اندیشه” نشریه‌ایست که به تازگی ویژه دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای پیرامون دغدغه‌های دانشجویی آنان به چاپ می‌رسد .

منتظر تمام دوستان اهل قلم و مجرب در امور نشریات هستیم:

حلقه‌های صالحین :

حلقه صالحین عنوان حلقه‌های معرفتی بسیج است .
که با حضور هر ۱۰ تا ۲۰ نفر تشکیل شده و با موضوعات مختلف دینی و تحلیلی به صورت هفتگی و مداوم برگزار می‌گردد . این حلقه‌ها به صورت دانشجویی به سبک بحث و بررسی از سوی کلیه افراد برگزار می‌گردد و بعضا در جلساتی از حضور اساتید صاحب نظر استفاده می‌شود .

برگزاری دوره‌های آموزشی :

دوره مقدماتی بسیج ۱ و ۲ و ۳ : این دوره در مورد سازمان بسیج و اخلاق بسیجی برگزار می‌گردد. و یکی از ملزومات جهت تبدیل عضویت از حالت عادی به فعال است.

طرح ولایت: دوره‌ای است که در دو مرحله استانی وکشوری برگزار می‌گردد. این دوره شامل کلاس‌های مختلف اعتقادی، منطقی، فلسفی، تحلیلی و کاربردی است .

طرح طلیعه حکمت: دوره‌ای است که در آن تعداد ۱۵ کتاب از کتب شهید مطهری به طور سیستماتیک تدریس می‌شود .

........

دیگر فعالیت‌ها :

در بسیج دانشجویی دانشگاه فعالیت بزرگ و کوچک دیگری انجام می‌گیرد که ذکر تمامی آن‌ها در این مختصر نمی‌گنجد. همچنین مجموعه بسیج بستریست مناسب برای پیاده‌سازی برنامه‌ها و ایده‌های شما در فضای دانشگاه…

چرا که در این مجموعه برای هر سلیقه و علاقه‌ای که در چارچوب اهداف والای بسیج دانشجویی باشد، قسمتی تعریف می‌شود .

با ما در ارتباط باشید !

خبرگزاری  اسنا

خبرگزاری اسنا با آدرس اینترنتی www.Asnanews.ir با هدف ارائه اخبار مرتبط با ددانشگاه‌های استان البرز و دیگر اخبار استانی و کشوری راه‌اندازی شده است.

همچنین اخبار فعالیت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه را می‌توانید بر روی این پایگاه مشاهده نمایید .

سایت اطلاع‌رسانی بسیج دانشجویی دانشگاه

این سایت با هدف معرفی تفصیلی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نظرآباد، اطلاع‌رسانی برنامه‌های بسیج دانشجویی و … راه‌اندازی شده است. آدرس این پایگاه www.Bnaiau.ir است. لازم به ذکر است ثبت‌نام اردوهای بسیج دانشجویی و برنامه‌های خاص دیگر از طریق این سایت انجام می‌پذیرد

سامانه پیام کوتاه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

این سامانه با شماره ۳۰۰۰۱۶۴۹ راه اندازی شده است و سریع‌ترین پل ارتباطی بسیج دانشجویی و دانشجئیان جهت اطلاع برنامه‌های مجموعه است. شما دانشجوی گرامی جهت عضویت در این سامانه می‌تواند نام کامل، شماره دانشجویی و رشته تحصیلی خود را به این شماره ارسال نمایید. فقط فراموش نکنید که در ابتدای پیام کلمه “عضو” یا “ozv” را قید نمایید. با عضویت در سامانه پیامک از ریز برنامه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه به سرعت و مطلع خواهید شد .

چگونه می‌توانم عضو بسیج دانشجویی شوم؟

اصلا برای چه باید عضو شوم؟

اگرچه فرهنگ و تفکر بسیجی در غایت معنایی خود مفهومی والاتر از یک ارگان دارد، ولی جهت هم‌راستایی و برنامه‌ریزی‌های مختلف نیاز است سازماندهی‌هایی در این زمینه صورت پذیرد. مجموعه بسیج دانشجویی فرصتیست برای آنکه دور هم جمع شویم و در راستای اعتقادات و اهداف انقلابیمان قدم برداریم. بستری برای عمل به تکلیف قطعی این روز‌ها یعنی “امر به معروف و نهی از منکر”. نعمتی جهت حرکت به سمت خودسازی و فاصله گرفتن از آلودگی‌ها و انحرافات فضای دانشجویی .

از نظر سیستماتیک شما با تشکیل پرونده عضو رسمی (عادی) بسیج دانشجویی خواهید شد. این پرونده با کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت دانشجویی، دو قطعه عکس و مراجعه به دفاتر مرکزی بسیج برادران و خواهران و تکمیل فرم‌های ثبت‌نام تشکیل می‌شود. اما این تنها یک آغاز است و موضوع مهمی که بعضا در این میان مغفول می‌ماند حضور شماست. این حضور شماست که باعث می‌شود در مجموعه مؤثر باشید و بتوانیم دست در دست هم در راستای پیشبرد آرمان‌هایمان قدم برداریم .

چه کسی می‌خواهد،

من و تو ما نشویم؟

خانه‌اش ویران باد...

از آنجا که بسیج دانشجویی یک تشکل مستقل در محیط دانشگاه است و در عین حال با مجموعه دانشگاه تعامل دارد. این افراد مؤثر در بسیج هستند که با ارائه برنامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های خود باعث پویایی و رشد مجموعه بسیج و تأثیرگذاری در محیط دانشگاه می‌شود. لذا از این رو منتظر اعلام آمادگی شما به هر نحو و اندازه‌ای هستیم ...

ومن الله توفیق

بهنام صادقی

مسئول بسیج دانشجویی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد