بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

اسلایدر

محمد شریفی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی استان البرز؛ با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشور در همان مقاطق بررسی و تصویب برجام معتقد بودند که مشکلات اقتصادی ایران ، با گشایش بین المللی مرتفع نخواهد شد، اظهار داشت:  عمده مشکل حوزه اقتصاد ما در داخل کشور است و برخی البته این نظر را قبول نداشتند و معتقد بودند با جلب بدهی های بین المللی و ورود سرمایه خارجی اقتصاد شکوفا خواهد شد و ما از رکود کنونی خارج می شویم.


 وی افزود: اما نکته ای که مطرح است هیچ وقت برجام گره های داخلی اقتصاد ما را باز نخواهد کرد چه کاملاً اجرا شود چه مثل الان مشخص نباشد که نتیجه اش چه شده است. به نظر بنده توقع و انتظار از دستاوردهای برجام  بی جهت بالا برده شده و در حقیقت این گونه نبود.

شریفی با تاکید بر اینکه اثر مستقیم برجام در اقتصاد کشور  ناچیز است، تصریح کرد: به فرض که بدهی های بلوکه شده ما به کشور باز گردد.و جریان آزاد مبادلات بین المللی ایجاد شود و موانع برداشته شوند.
آیا مشکل تولید داخلی ما حل خواهد شد؟ آیا این حجم واردات کالا به کشور کم خواهد شد؟ آیا راه های قاچاق و غیر قانونی بسته می شود؟ آیا معضل کمبود 10 میلیون واحد مسکن طی ده سال آینده حل می شود؟ آیا ساختار منفعل اداری و بروکراتیک کشور که نفس اقتصاد را گرفته اصلاح می شود؟ آیا نظام  بانکی پیوند خود با بدنه اقتصاد را ایجاد می کند؟
اینها البته مختصری از مشکلات اقتصاد است و پاسخ هیچ کدام از آنها در برجام نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین جاهایی که شکست برجام در آن مشهود است تعطیلی کارخانه ارج می باشد، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که برای کارخانه ارج بوجود آمد اولاً قابل پیش بینی بود ، همان طور که برای مجموعه هایی چون آزمایش، پارس الکتریک و شرکت دخانیات و... می توان پیش بینی چنین  روزی را کرد. ثانیاً این وضعیتی که بوجود آمد کار یه روز و دو ماه اخیر نیست. مسئولان سالها پیش باید به فکر بازده و صرفه اقتصادی کارخانه های دولتی می افتادند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که تا زمانی که یک کارخانه و واحد تولیدی دولتی بازده مثبت اقتصادی دارد دولت ها توجهی به آینده آن ندارند و درست زمانی که کفه بهره وری و سودآوری آن پایین می آید تنها راه حل دولت ها واگزاری و فروش است. آن هم در بدترین حالت ممکن. در همین استان البرز و شهر کرج مجموعه صنعتی جهان با واحد های جهان چیت، روغن جهان، سردخانه جهان، کارخانه بتن و... همه تعطیل شدند و به تدریج املاک آنها فروخته می شود. چرا باید زمانی که واحد تولیدی بازده دارد به فکر آینده نباشیم که در نهایت منجر به تعطیلی بشویم؟

شریفی در پایان گفت: کارخانه ارج یک نمونه است از چندین کارخانه با این وضعیت است. من پیش بینی می کنم بزودی از این اخبار زیاد می شنویم و شاهد این گونه مسائل خواهیم بود.

منبع:بسیج دانشجویی استان البرز

۹۵/۰۳/۲۹
معاونت روابط عمومی و سایبری

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.