بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

اسلایدر

معنای این اتفاق آن است که ایران درباره کوچکترین اقدامات خود در چارچوب این توافق ملزم به پاسخگویی بوده اما طرف مقابل در مقابل تخلف از چارچوب توافق شده که البته موارد متعددی از آن در یکسال گذشته صورت پذیرفته، به هیچ نهادی پاسخگو نخواهد بود.

اما در چارچوب همین گزارش نیز نکات جالب توجه و البته تاسف باری را می‎توان یافت. در آخرین گزارش آژانس، علاوه بر اعلام خبر نابودی همه 200 کیلوگرم ذخایر 20 درصد ایران (که صراحتا در متن توافقنامه نیز ایران خود را به آن ملزم کرده است) از نابودی نزدیک به 7000 کیلوگرم اورانیوم زیر 5 درصد ایران در یکسال گذشته نیز خبر داده شده است.

اتفاقی که در موارد توافق شده در توافقنامه ژنو موجود نبوده و به نظر می‎رسد مربوط به توافقات غیر مکتوب طرف ایرانی و 1+5 برای تمدید مذاکرات در دو دوره 4 و 7 ماهه اخیر باشد.

این در حالی است که در متن توافقنامه ژنو تنها به لزوم اکسید و نابودی اورانیوم 5 درصدی که ایران در ماه‎های اجرای توافق ژنو تولید می‎کند تاکید شده که قطعا رقم میزان تولید ایران در این ماه‎ها بسیار پایین تر از 7000 کیلو اورانیوم نابود شده زیر 5 درصد باشد.

در این گزارش از عدم تزریق گاز به آبشارها، عدم نصب دستگاه جدید در تاسیسات مختلف هسته‎ای ایران و همچنین دسترسی مرتب به گارگاه‎های ساخت سانتریفیوژ توسط آژانس خبر داده شده است.

گزارش مزبور به عنوان گزارش «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس تهیه و منتشر شده و در آن، این نهاد بین المللی تأیید کرده که ایران از مورخه 20 ژانویه 2014 (30 دی 1392) :

 



·   در هیچ کدام از تأسیسات اعلام شده خود، آبشارهای غنی‌سازی را به صورت متصل و مرتبط به هم، عملیاتی نکرده است.

·  108.4 کیلوگرم از هگزافلوراید اورانیوم 235 با غنای 20 درصدی خود را، به اورانیوم 235 با غنایی نه بیش‌ از 5 درصد، تبدیل کرده است.

·   در کارخانه تولید صفحات سوختی خود، 100 کیلوگرم از اورانیوم 235 با غنای 20 درصد را به دستگاه تولید اکسید اورانیوم، تزریق کرده است.

·   هیچ خط فرآوری‌ای برای بازتولید هگزافلوراید اوارنیوم از اوارنیوم‌های اکسید شده در کارخانه تولید صفحات سوختی، نداشته است.

·   هیچ پیشرفتی در فعالیت‌های خود در کارخانه غنی سازی سوخت، کارخانه غنی‌سازی فردو و یا راکتور اراک نداشته؛ منظور از پیشرفت، ساخت و آزمایش سوخت برای راکتورهای IR-40 است.

·   یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده در خصوص راکتور IR-40 ارائه کرده و با آژانس بر سر یک رویکرد پادمانی برای این راکتور به توافق رسید. این پادمان بر اساس اطلاعات پرسشنامه به روز شده و اقدامات پادمانی مورد توافق در جلسه 5 ماه می سال 2014 طراحی شده است.

·  2720 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم 235 با غنای 5 درصدی را برای تبدیل به اکسیداورانیوم، به ماشین‌های کارخانه تولید پودر UO2 غنی شده وارد کرده است.

·   اقدامات پادمانی را در خصوص تحقیق و توسعه غنی‌سازی در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت ادامه داده و اورانیوم غنی‌سازی شده را انباشت نکرده است.

·  در راکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات تولید رادیوایزوتوپ زنون، ید و مولیبدن و یا هر تأسیسات دیگری که آژانس به آن دسترسی دارد، عملیات بازفرآوری را انجام نداده است.

·   دسترسی مدیریت شده به اطلاعات در خصوص کارخانه و معدن گچین، معدن ساغند و کارخانه تولید اوارنیوم اردکان ارائه داده است.

·   کماکان دسترسی روزانه به تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو، ایجاد کرده است.

·   دسترسی مدیریت شده مرتب به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های ساخت روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره این سازه‌ها ایجاد کرده و اطلاعات مربوطه را نیز ارائه کرده است.

·   ایران با توجه به نظارت‌های ارتقاء یافته، موارد ذیل را نیز برای آژانس مهیا کرده است:

·   نقشه‌های تأسیسات هسته‌ای و توضیحات مربوط به هر ساختمان در هر کدام از تأسیسات هسته‌ای

·   توضیحات مربوط به حوزه عملیات در حال اجرا برای هر نقطه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای

·   اطلاعات مربوط به کارخانه و معادن اورانیوم و مصالح اولیه آنها

·   علاوه بر این‌ها، آژانس در این گزارش تأیید کرده که از روز 24 جولای 2014 (2 مرداد 1393) تاکنون، ایران:

 

·  25.8 کیلوگرم U3O8 را که از تبدیل هگزافلوراید با غنای 20 درصد به دست آمده بوده، برای ساخت موارد مربوط به سوخت راکتور تحقیقاتی تهران مصرف کرده است.

·  4118 کیلوگرم از هگزافلوراید 235 دارای غنای 2 درصدی خود را به اورانیوم طبیعی تبدیل کرده است.

منبع:سایت سازمان بسیج دانشجویی

۹۳/۱۰/۰۱
معاونت روابط عمومی و سایبری

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.