بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نظرآباد

اسلایدر

برداشت‌هایی ظریف از مصاحبه ظریف

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۲۶ ب.ظ
طلوع صبح: در مراسم تشییع شهدا، بنرهایی علیه مذاکرات هسته‌ای و شما پخش شد، اولاً نظرتان در مورد این اتفاق چیست؟ دوما اینکه به نظر شما این اقدام خودجوش بوده یا هدایت‌شده؟

ظریف: بعید است که مردم عادی چنین بودجه‌ای داشته باشند که بتوانند اینقدر هزینه کنند، اولین بارهم نیست، من در تظاهرات 22 بهمن هم دیدم که پوسترهای رنگی که خیلی هزینه تولیدش بالاست، از عکس بنده و آقای کری پخش می‌شد. خب معلوم است که این‌ها یک جایی دارد هزینه می‌شود.من بیشتر امیدوارم کسانی که ممکن است برای ادامه شرایطی خاص، منافع اقتصادی داشته باشند، از جیبشان این خرج را بکنند. خیلی باعث تأسف خواهد بود که چنین پوسترهایی از بودجه بیت المال تولید و پخش شود اما حتماً کسانی که این کارها را می‌کنند یک توجیه شرعی و قانونی برای خود و وجدانشان دارند، باز هم گفتم من وارد نیت خوانی مردم نمی‌شوم، اما احساس می‌کنم بین خودم و خدا که این کارهایی که دوستان دارند می‌کنند توشه  آخرت من است و وزر و وبال آخرت آن‌ها، ولی بازهم این مورد را هم به خدا واگذار می‌کنم، چون تنها کسی که در دنیا می‌تواند حساب بکند، خود خداست، همه ما در آن زمان محتاجیم، الان هم ماه مبارک رمضان است در مناجات حضرت امیر (ع) می‌خوانیم:«اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الأمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ إِلاّ مَنْ أَتی الله بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» البته این، آیه ای از قرآن است، اما در مناجات حضرت امیر هم هست.بالاخره باید ببینیم این پوسترهایی که تولید شده که اگر از بیت المال باشد، حرام است و اگر از پول مشخصی باشد اسراف بوده، آیا این‌ها به آن قلب سلیم که قرار است با آن پیش خدا برویم، کمکی می‌کند؟(لینک) http://www.entekhab.ir/fa/news/211414 

دکتر ظریف که به گواه منتقدانش در سخنوری بسیار قدرتمند عمل می‌کند و به‌واسطه همین استعداد بود که توانست رأی اعتماد بالایی هم از مجلس برای تصدی عنوان وزیر امور خارجه کسب کند ،هر بار که توسط نمایندگان مورد سؤال قرار می گیرد زیرکانانه از زیر بار انتقادات شانه خالی می کند.
وی که می‌داند ایران، جامعه‌ای اسلامی و پایبند به ارزش‌های اسلامی است این بار نیز با خواندن آیه و حدیث، افشاگری علیه مقاصد آمریکا توسط ملت ایران و یادآوری جنایات آمریکا را در روز تدفین شهدایی که با جاسوسی آمریکا زنده‌به‌گور شده‌اند اسراف و سوءاستفاده از بیت‌المال می‌خواند.
این مسئله که آیا معرفی شیطان که بخش زیادی از آیات قرآن و احادیث و یا بخش جدایی ناپذیر بیانات امام (ره) و رهبری را به خود اختصاص داده است، با چند پوستر و کاغذ و...  مصداق اسراف است یانه ، خود بحث مفصل دیگری می طلبد که در این مقال نمی‌گنجد.
اما در ارتباط با موارد مطرح‌شده توسط دکتر ظریف می‌توان به نکات بسیار ظریفی پی برد که بعید است مقصود وی بوده باشد اما اشاره به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:

نکته اول: همان‌گونه که گذشت دکتر محمد جواد ظریف در خواندن آیه و حدیث تبحر خاصی دارند اما چه خوب بود اشاره‌ای نیز به این کلام حضرت امیر (ع) که در خطبه 129 نهج‌البلاغه آمده است که می‌فرمایند: «لَعَن اللّه ُ الآمرین بالمعروف التارکین له و الناهین عن المنکر العاملین به - لعنت خدا بر آمران به معروفی که خود تارک آن معروف‌اند و ناهیان از منکری که خود آلوده به آن منکر» می‌کردند.
چه خوب بود وزیر محترم دولت یازدهم توضیح می‌دادند ؛ اگر پرچم هیهات من الذلة و مرگ بر آمریکا در مراسم تشیع شهدایی که توسط جاسوسی آمریکا آن گونه شهید شدند مصداق اسراف است پس حکم بنرهای که در استقبال و سالگرد پیروزی در انتخابات دولت مردان که در تیراژ چند صد برابر و کیفیت و هزینه غیرقابل مقایسه با آنچه در مراسم تدفین منتشر شد، چیست؟

نکته دوم: دکتر ظریف به‌خوبی اشاره می‌کنند که مردم چنین بودجه های برای انتشار بنر ندارند؛ اینجا سؤالی مطرح می‌شود که بنرهای که تحت عنوان «روحانی تنها نیست» و«رئیس جمهور محبوب» و... در سطح استان های کشور نصب شد توسط چه کسی بود است؟ آیا دولت از بودجه بیت‌المال بنر چاپ می‌کند و به خودش می‌گوید تو تنها نیستی؟! آقای وزیر این ستاد استقبال مردمی از دولت کیست که این گونه بنر نصب می کند؟
نکته سوم: کیست که نداند چه هزینه‌ای برای تبلیغات و به‌اصطلاح رپورتاژ خبری مذاکرات هسته‌ای صرف می‌شود؟ آیا دکتر ظریف نمی‌دانند چند صد وب‌سایت خبری و چند ده روزنامه و نشریه و...با هزینه‌های چندمیلیاردی در حال تبلیغ فواید مذاکرات هستند؟هزینه ای که بعید نیست از وعده هایی که غرب در قبال تعلیق غنی سازی داده است بیشتر باشد.چه شد که آقای وزیر از خود نپرسیدند چه کسی و از کدام بودجه به خاطر بیانیه مطبوعاتی لوزان و توافق ژنو در سطح شهر بنر نصب کرد و به تبریک گفتن پرداخت؟
نکته چهارم: تعجب‌آور آنکه آقای وزیر در حال مصاحبه با شماره اول یک هفته‌نامه تازه تأسیس دیگر که مشخص نیست چه مقدار بودجه کشور برای تأسیس آن هزینه شده است نسبت به سوءاستفاده از بیت المال گله می‌کند.
هفته‌نامه‌ای که تقریباً تمامی کادر آن در روزنامه‌ها و دیگر سایت‌های خبری مشغول به کار هستند با این‌حال محمل جدیدی برای دریافت بودجه پیدا کرده‌ است.
یادآور می شود این هفته‌نامه که جناب وزیر در مصاحبه با آن از سوءاستفاده از بودجه کشور فریاد می‌کنند، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی فردی به نام مصطفی فقیهی است، اگر جناب آقای وزیر حتی یه صورت مختصر در سایت های خبری تحقیق می کردند، در می یافتند که هنوز چندان این خبر کهنه نشده است که شهرام جزائری در جلسات دادگاه خود اعطای مبالغی به‌عنوان کمک بلاعوض به وی (مصطفی فقیهی) به‌عنوان سردبیر روزنامه انتخاب را مطرح کرده است، البته بعدها مصطفی فقیهی این مطلب را تکذیب و اعلام کرد که این‌ها پول‌ها به‌عنوان قرض بوده است و نه کمک بلاعوض!

نکته پنجم: و اما در پایان جهت اطلاع این هفته‌نامه که مشخص نیست از جیب خود شعار می دهد یا مردم! اولاً بنر را نصب می‌کنند و نه پخش! ثانیاً: در مراسم تشییع شهدا بنر با موضوع مذاکرات و حتی مرگ بر آمریکا که دوستان به خود گرفته‌اند حداکثر به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد و مردم شریف ایران که در محل تشیع حضورداشته‌اند خود گواه این مطلب هستند.
ثالثاً: با مرور رسانه‌های همسوی جریان این هفته‌نامه که با شدت و هیجان خاصی نسبت به انتشار تراکت‌ها با موضوعات ذکرشده و یا پرچم های "ما تا آخر ایستاده ایم" واکنش نشان داده بودند، می‌توان به واقعیت آنچه توسط این هفته‌نامه و جناب آقای ظریف به‌عنوان سوءاستفاده از بیت‌المال مطرح می‌کنند و فریاد وامصیبتا برایش سر می دهند پی برد.
لازم بذکر است ،جهت اطلاع از آنچه در مراسم تشیع شهدای غواص توزیع شد و موجب نگرانی شدید مسئولین محترم و برخی رسانه ها نسبت به نحوه استعمال بودجه گشته است می توانید به  (فرارو) (انتخاب)  (بهاران)  (بهار نیوز) مراجعه کنید.
منبع:سازمان بسیج دانشجویی
۹۴/۰۴/۰۷
معاونت روابط عمومی و سایبری

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.